Aż 25 proc. ankietowanych wyraża chęć personalizacji produktów przed ich zakupem. Oznacza to, że coraz więcej osób poszukuje nie tyle produktów na wymiar, ile udziału w ich projektowaniu. Na polskim rynku mamy już do czynienia z takimi ofertami, jednak z pewnością trafiamy na niszę, jeśli chodzi o produkcję mebli. Na ten problem receptę próbuje znaleźć firma The Beds, część przedsiębiorstwa STWD Roman Bilecki, planująca wprowadzenie do końca 2018 roku Technologię Nieograniczonej Masowej Kastomizacji. Na czym to polega?
Technologia Nieograniczonej Masowej Kastomizacji (UMC)
W oparciu o badania rynkowe właściciele obu marek (Tomasz i Roman Bileccy) podjęli się opracowania innowacyjnej – w skali krajowej i międzynarodowej – technologii personalizacji produktu. Dzięki jej wprowadzeniu klient jeszcze przed zakupem, będzie mógł uczestniczyć w projektowaniu mebla, mając wpływ zarówno na jego wygląd, jak i materiał czy aspekty funkcjonalne.
Jak mówi sam Tomasz Bilecki dla portalu Inwestycje.pl, to przede wszystkim owa „nieograniczoność” jest krokiem milowym w kastomizacji mebli z drewna. Ten rodzaj personalizacji polega na ścisłej współpracy klienta z firmą, niezależnie od etapu produkcji. Oznacza to nie tyle relację firma-konsument/klient, co firma-projektant/klient. A zatem klient staje się współtwórcą innowacji. Z tego też powodu wprowadzenie UMC będzie dla The Beds ogromnej wagi wartością dodaną, szczególnie na polskim rynku, gdzie jeszcze żaden z producentów nie opracował podobnej technologii w tak szerokim zakresie.
Jak dokładnie będzie wyglądać Technologia UMC w The Beds?
Ta autorska technologia na obecnym etapie jest gotowa do wdrożenia, ponieważ firma posiada wszystkie konieczne do tego celu warunki techniczne. W sklepie The Beds przyjmie ona formę pewnego rodzaju zautomatyzowanej fabryki, gdzie klient – poza uczestnictwem w projektowaniu – będzie mógł zobaczyć mebel w wizualizacji wnętrza za pomocą narzędzia Google Virtual Reality oraz Augumented Reality. Co ważne, cały proces może się odbywać bez wychodzenia z domu, czyli w pełni mobilnie.
Klientom, którzy będą zainteresowani skorzystaniem z możliwości technologii, firma udostępni narzędzia niewymagające specjalistycznych umiejętności, dzięki czemu w prosty sposób będą mogli nanieść własne zmiany na dany produkt, według indywidualnej koncepcji.
Czy wszystkie zmiany będą mogły zostać wprowadzone?
Drewno jest materiałem bardzo elastycznym i, jak dodaje Tomasz Bilecki, można je kształtować na wiele sposobów. Przykładem na to mogą być kolekcje stołów drewnianych z oferty The Beds, gdzie szczególnie wyraźnie widoczna jest ta różnorodność, poczynając od prostych form, po naprawdę skomplikowane, gdzie np. nogi stołu zwieńczone są okrągłymi, ręcznie modulowanymi elementami. Te i pozostałe kolekcje to dowód na to, że drewno pozwala na tworzenie brył całkowicie oryginalnych. Jednak aby tak się stało, część procesu będzie trzeba pozbawić automatyzacji, na rzecz zwiększenia udziału człowieka, co oczywiście pociągnie za sobą dodatkowe koszty.
Czy personalizacja produktów będzie usługą luksusową?
Pod względem wartości – na pewno. Produkt, który klient będzie mógł po części sam stworzyć, zdecydowanie będzie miał dla niego wyższą wartość, niż meble ze standardowej ofert. Jednak dla firmy The Beds nadrzędnym celem wprowadzenia technologii nie są korzyści bezpośrednio finansowe, ale satysfakcja klientów i dawanie im możliwości zakupu mebli, które w 100 procentach spełniają ich oczekiwania. Dlatego też firma postanowiła oferować meble z modułem personalizacji w cenie standardowego produktu.
Jak technologia UMC wpłynie na rynek mebli drewnianych?
Można sądzić, że technologia ta zmieni wiele aspektów funkcjonowania polskiego rynku meblarskiego. Przewidywania dotyczą odejścia od masowej produkcji na rzecz indywidualnych projektów. Technologia UMC powstawała przez ponad rok, a poparta została licznymi badaniami i analizami – zarówno sprzedażowymi, jak i społecznymi – dlatego jej opracowanie nie było łatwym i szybkim procesem. Dzięki synegii przedsiębiorstwa STWD z 30-letnim doświadczeniem, z nowoczesną, rozwijającą się firmą The Beds, powstał przełomowy projekt, którego wdrażanie również wymaga odpowiedniego zaplecza. Z tych powodów obie marki zapewnią sobie przewagę konkurencyjną nawet na 10 najbliższych lat.